Manapság a legtöbb középiskola azzal kívánja odavonzani a továbbtanulókat, hogy kiemelten kezeli az informatikaoktatást. Azonban tudomásul kellene venni, hogy az informatika, a számítástechnika ma már nem cél, hanem eszköz, mint az írás, olvasás, számolás! Egy esztergályos, szerszámkészítő, autószerelő, de lassan már női-szabó sem lehet meg nélküle!
Úgy hiszem, a nyolcadik osztályos gyerekeknek, de még inkább a gyermekeik jövőjét tervező szülőknek el kellene jutni a felismeréshez, hogy az informatika mellé szakmát is kell tanulni! Mégpedig olyan szakmát, amivel friss bizonyítvánnyal is el lehet helyezkedni.
Egyed Gyulával, a Rázsó Imre Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatójával beszélgetünk
- Összetett, többcélú intézmény a miénk: szakközépiskola, szakiskola és kollégium is. Mindezek sajátos alapokból indulnak ki: feladatunknak tekintjük a munkaerő piacon "eladható" szakmai alapképzéseket, a kollégiumban pedig olyan nevelést próbálunk biztosítani, ami pótolja egy kicsit a családi hátteret, főképpen a távolabbról érkezett tanulók számára.
Ugyanakkor meghatározó a bejáró tanulók számaránya, az összlétszámnak kb. kétharmad része, Vas megye déli részéről és a szomszédos zalai területekről is vannak diákjaink. A szakközépiskolai és szakiskolai tanulóink aránya nagyjából fele-fele.
Sajnos, a lányok számára ajánlható könnyűipari szakmák egy kicsit fogyóban vannak, így a leánytanulóink száma csak egyharmad rész, a fiúk javára.
A kollégiumban viszonylag korszerű körülmények között, három-négy ágyas szobában helyezzük el a tanulókat. Készséggel fogadunk mindenkit, akinek igénye van a bentlakásra. Kollégiumi férőhely hiánya miatt még senkit nem utasítottunk el.
- Beszéljünk a képzésekről!
- Kétféle elágazás lehetséges. Az egyik a szakiskolai képzés, amely a tíz osztály elvégzése után kezdődik meg. A másik pedig a szakközépiskolai képzés a 9-től 12. évfolyamig, az érettségivel bezáróan. Illetve az érettségire épülő szakképzésben folytatódhat.
Ebben a tanévben fordulópontjához érkezett az Országos Képzési Jegyzék. Ezek a programok már a moduláris képzést tekintik alapnak. Ez azt jelenti, hogy amit a gyerek egyszer megtanult a képzése során, arra már nem kell még egyszer visszatérni. Beszámítható alapot jelentenek.
A konkrét szakmai területekről?
A gépészképző intézmény múltunkból következően a középiskolai szinten megmaradt az autószerelő szakképzésünk. Szeretnénk, ha a gépésztechnikus képzés is indítható lenne.
Felfejlesztettük az informatikai képzési bázisunkat, s ezen a területen elsősorban a műszaki informatikus képzést ajánljuk. Emellett a vállalkozási ügyintézői szakot próbáltuk még erősíteni a térség igényeinek megfelelően. Ez azonban nem lett kedvenc, helyette inkább a kereskedelmi ügyintéző képzésünk lett a kedvelt a jelentkezők körében.
- A szakiskolai képzésben milyen a szakmakínálat?
- Az idei évtől kezdődően már a Regionális Fejlesztési, Képzési Bizottság iránymutatásai szerint kell beiskolázni. Az általunk kínált szakmák túlnyomó többsége a kiemelten támogatott szakmák kategóriájába tartozik. Van kőztük a faiparnak a műszaki területnek, a kereskedelemnek és a szolgáltatások körének is utánpótlása., szakmai ajánlata. Képezünk mezőgazdasági gépészeket, gépi forgácsolókat, géplakatosokat és szerkezetlakatosokat. Ebben a nyugati régióban ezeket a szakembereket nagyon igénylik a vállalkozások.
Ezek a legkeresettebb szakmák támogatottak. Mi azzal is dicsekedhetünk, hogy a fölsőbb évfolyamokon szakmát tanulók már valamennyien rendelkeznek tanulói gyakorlatra vonatkozó szerződéssel. Az idén nyolcvanegy ilyen tanulónk van.
- Hogyan szereznek tudomást a nyolcadikosok a lehetőségekről?
- Most, októbertől kezdve meghirdettük a képzési programjainkat. A szülők és tanulók tehát már tájékozódhatnak. Október elején nyílt napot is tartottunk.
Rendszeresen látogatjuk pályaválasztási tájékoztatókkal a körzetünkbe tartozó általános iskolákat.
De próbálkoztunk egészen újszerű propagálással is. Ez a KISINAS program. Ennek a keretén belül a hetedik osztályosoknak egy hetes tábor során bemutattuk az iskola képzési lehetőségeit.
Ennek az volt a fő előnye, hogy a szakmák gyakorlati hátterét igyekeztünk bemutatni üzemlátogatásokkal, műhelymunkákkal, egyszerű feladatok megoldásával, munkadarabok elkészítésével. Persze, a diákélményeket prezentáló színes programok is voltak.
Ugyanezt a korosztályt, most már nyolcadikosként is visszahívjuk, amikor is gyakorlati lehetőségeket, illetve tantárgyi keretben szaktantermi foglalkozásokat is megpróbálunk bemutatni számukra.
- Ez az élmény, gyakorlati tapasztalat bizonyára nagyon hasznos lesz annak érdekében, hogy jól válasszon a gyerek szakmát magának.
- Emellett nagyon fontos még a rálátás a gyerek képességeire, és fontos tudomásul venni az élethosszig tartó tanulás szükségességét.
Megjelenés ideje: 2008. december
Vas Megyei SZC Rázsó Imre Technikum
Cím: 9900 Körmend, Rákóczi u. 2.
Tel.: 94/594-077
e-mail: titkarsag@razso.hu
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |