A Rázsó Szakképző Iskolában,
ahol a tanulók kilencven százalékának tanulószerződése van
Egyed Gyula igazgató úr beszámol arról, hogy az idei tanévben 385 tanulót (köztük 42 kollégista) oktatnak a Rázsó Imre Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium falai között, illetve kinn az életben, tanulószerződéssel a cégeknél.
-Az iskolákban tanév végén mindig számba veszik az eredményeket?
- Az oktatás folyamatában lehet tanévre szóló eredményeket kiemelni. Beszélhetnénk az érettségi eredményekről is, de inkább az országos versenyek eredményeit célszerű kiemelni. Nem ritka eset, hogy tanulóink bejutnak az országos versenyek döntőjébe, ami már maga szép eredmény. A mezőgazdasági gépészek Szakma Kiváló Tanulója versenyén egy tanulónk, Jánoki Sándor 4. helyezést ért el. Másik tanulónk, Laposa Zsolt pedig a 25 fős döntőben 19. helyezett lett. Ezek a helyezések jeles vizsgaeredményt jelentettek a szakmunkásvizsgán. A faiparban, a kereskedelmi területen is vannak törekvések, remélem, hamarosan ott is szép eredményekről számolhatok be.
Örömmel említem kosárlabda csapatunk 7. helyezését is a Diákolimpia országos döntőjében, ahol a torna legjobb dobójátékosa Sömenek Martin, csapatunk erőssége volt.
A szakmai és az érettségi vizsgák eredménye is fontos mutató. Jól felkészültek a tanulóink, hozták az elvárt eredményeket. 11 tanulónk előrehozott érettségi vizsgát tett. Ez azt jelenti, hogy egyes tantárgyakból már a 11. évfolyam végére úgy fel tudnak készülni, hogy jelentkeznek érettségi vizsgára. Az új érettségi szabályzat lehetővé teszi, hogy a tanuló ilyen döntést hozzon. Lehet a cél pontszerzés egy jövendő felvételhez (ugyanis inkább a szabadon választott érettségi tárgyak körére jellemző), vagy az, hogy annak a tantárgynak a gondját elvetve, több ideje és energiája jut a többi tantárgyból a felkészülésre. Jellemzően informatikából és kémiából tettek többen előrehozott vizsgát, de csaknem minden tantárgy választható.
A szakmai vizsgák is sikeresebbek voltak, mint az előző éviek. Egyetlen olyan diák volt, akinek nem sikerült az asztalos vizsgamunkát úgy elkészíteni, hogy bizonyítványt kaphasson.
- Feltételezem, hogy a gyakorlati helyen, szorgalommal fel tud készülni ő is az ismételt vizsgára.
- Biztosan! Nálunk az a jellemző a szakképzésben részt vevő tanulóinkra, hogy 90%-uk rendelkezik tanulószerződéssel. Ez is közrejátszik abban, hogy a gyakorlati vizsgán, de az elméletben is, eredményesen szerepelnek a tanulóink. Az elméleti vizsgákra való felkészítésben még azért vannak tennivalóink.
- Hogy is hangzott? "Tanulóink kilencven százaléka tanulószerződéssel rendelkezik".
- A szakképzésben, természetesen? Kivétel az ügyintéző szakmai képzés, mivel ők az iskolában töltik a gyakorlati idejüket is. A többi szakképzésben részt vevők vállalkozóknál, kisebb-nagyobb cégeknél tanulják a szakma gyakorlati részét. Partnereink ebben az ADA Bútorgyártól a TESCO-ig a nagyobb vállalkozások is.
Mi hagyományosan gyakorlatorientált iskola vagyunk. Mindent megteszünk azért, hogy a tanuló az anyaggal, szerszámokkal, gépekkel közvetlen, életszerű kapcsolatba kerüljön. A tanulószerződés, amely az iskola segítségével jön létre, jelent egy bizonyos biztonságot is a tanulóinknak, hogy a szakmunkás-bizonyítvány megszerzése után esetleg ugyanott elhelyezkedniük is sikerül. Az biztos, hogy ezeknek a diákoknak reményteljesebb a sorsuk. A gyakorlati oktatás ellenőrzött. Az oktató mindig jelen van, és látogatások is történnek az iskola részéről.
Ugyanakkor a cégek, gazdasági társaságok másképpen is támogatnak bennünket. Jó az együttműködés, és kamarai kapcsolataink is jól működnek.
-Igazgató urat pedig bizonyosan mindenki ismeri a környéken.
- Valóban, személyes kapcsolatot építhettem már ki a környékbeli cégekkel, vezetőikkel az évtizedek alatt. 1994-től már igazgatóként tartom a kapcsolatot, de már jóval korábban, 1975-ben kezdtem itt dolgozni. A jelenlegi tanítványaink jó részét nagyszülőkig visszamenőleg ismerem.
Éppen most kaptam a fenntartó megyei önkormányzattól a megbízatásomat újabb öt évre. Jó a kapcsolat, kemények a költségvetésben, de a szakmaiságban támogatnak bennünket.
- Térjünk vissza ahhoz, hogy az iskola fő jellemzője a gyakorlatorientáltság!
- A szakképzésnek ez az alapja. Így lehet emelni a szakmatanulás presztizsét, ide, a szakképzésbe, az ipari szakmák tanulásához visszacsábítani a gyerekeket. Meg kell "csillantani" szülők és tanulók előtt, hogy a jól elsajátított szakmákból meg lehet élni.
A regionális képzési, fejlesztési bizottság tagjaként is ezt a véleményemet, szándékomat tartom szem előtt. Ott is mindig felhívom a társaim figyelmét, hogy becsüljük meg ezeket a szakmákat, és a gyakorlati helyeket, mert az élet ezt igazolja vissza.
Ezért már második alkalommal szerveztük meg, a vonzáskörzetünkbe tartozó 8 általános iskola hetedik osztályos tanulói számára a "Kisinas tábort" a nyári szünet elején. Itt több mint 60 tanuló ismerkedhetett meg képzéseink gyakorlati sajátosságaival és az üzemekbe, vállalkozásokhoz szervezett kirándulások keretében azok életszerű elemeivel.
Józanul átgondolt középtávú fejlesztések szükségesek a szakmai képzésben. Az elképzeléseinket a cégek támogatásából tudjuk megvalósítani. Most megvalósíthattuk, amit szerettünk volna. Megújult az autószerelő műhely, korszerű személygépkocsit és diagnosztikai berendezéseket kapott. Szerelő motorok és fő szerkezeti egységek állnak rendelkezésre. A gyakorlati képzés épületrésze is bővült. Most tartalmi fejlesztések következnek, ezt úgy értem, hogy soha nem lehet megállni az informatikai eszközparkunk fejlesztésében, tovább kell bővítenünk gépparkunkat és korszerűsíteni oktató programjainkat, valamint rendszerbe állítani interaktív tábláinkat.
Mezőgazdasági gépparkunkra is ez vonatkozik. Le kellett cserélnünk traktorjainkat, új vetőgépet, permetezőgépet és pótkocsit vásároltunk. Ezek most a legkorszerűbb gépek, a komfortfokozatuk is eléri a személygépkocsikét.
- Azért vannak gondjaik is?
- Talán abból adódik, hogy nem vevő a szülői háttér a tudatos életpálya tervezésre. Régi sémák szerint gondolkoznak, holott a szakképzés teljesen megváltozott. Az általános iskolákban nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a pályaorientációra. A moduláris szakképzés ugyanis most indult el, egyelőre a bolti eladóknál, ügyintézőknél valósult meg. A továbbiakban felmenő rendszerben bevezetésre kerül a többi szakmákban is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyszer megszerzett ismereteket be lehet számítani a további szakmák tanulásakor is. Bonyolultabb lett az iskolák feladata a szakmai vizsgák szervezésében, de ez kedvezőbb lehetőségeket teremt a képzésekben részt vevő tanulók számára.
- Ha jól értettem, ez a moduláris rendszer azt a célt szolgálja, hogy a fiatalok könnyebben vállalkozhassanak egy-egy újabb szakma elsajátítására.
Ez a mai kor követelményeinek is eleget tesz.
Az iskola képzési kínálata 2010/2011-es tanévre
Tagozat kódja |
Szakterület |
OKJ szerinti szakmai kimenet |
11 |
műszaki |
autószerelő, autótechnikus |
12 |
műszaki |
informatikus |
13 |
gazdasági-szolgáltatási |
ügyintéző (kereskedelmi, logisztikai) |
Tagozat kódja |
Szakterület |
OKJ szerinti szakmai kimenet |
21 |
műszaki |
mezőgazdasági gépszerelő, gépjavító gép- és szerkezetlakatos |
22 |
műszaki |
asztalos, kárpitos |
23 |
műszaki |
gépi forgácsoló |
24 |
műszaki |
női szabó, |
25 |
gazdasági-szolgáltatási |
élelmiszer- és vegyi áru eladó |
Vas Megyei SZC Rázsó Imre Technikum
Cím: 9900 Körmend, Rákóczi u. 2.
Tel.: 94/594-077
e-mail: titkarsag@razso.hu
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |