Tempus Közalapítvány - sikeres pályázat

2013. április 06. 14:05:35  nyomtatási kép

Iskolánk tanára, Dr. Halmágyiné Czapáry Katalin a Tempus Közalapítvány egyik kurzusát sikeresen megpályázva 10 napot tölthetett a görög fővárosban, Athénban. A pályázatról, a kurzusról és külföldi élményeiről így számol be:

 

A Pályázat

A Tempus Közalapítvány igen összetett: nemzeti és nemzetközi oktatási-képzési pályázati programokat kezel, különböző képzéseket nyújt az EU támogatások felhasználása témakörében, illetve tudásközpont szerepet tölt be.

Az általuk meghirdetett az "Egész életen át tartó tanulás - Long Life Learning" keretében, a

"MODERN GREEK LANGUAGE COURSES FOR ALL TEACHERS AND SPECIAL COURSES FOR TEACHERS OF ANCIENT GREEK" (Ó-GÖRÖG NYELVI KURZUSOK MINDEN TANÁR SZÁMÁRA ÉS SPECIÁLIS KURZUSOK Ó-GÖRÖG NYELVI TANÁROK SZÁMÁRA) kurzust sikeresen megpályázva 10 napot tölthettem 2013. január 16-tól január 26-ig Görögországban, Athénban.

A fogadó intézmény az athéni NEOHEL volt, melynek kiváló oktató gárdája tanítja az Európai Unióból érkező tanárokat. A csoportunkban 2 spanyol, 2 francia és egy belga pedagógus volt még rajtam kívül. Közös nyelvünk az angol volt.

Az intézet igazgatója, egyben a program vezetője Georgantzi Evangelia asszony.

 

A szakközépiskolai háttér

A szakközépiskolai képzésben tanulóink többsége az iskola befejezése után kilép az "életbe", további képzésben kevesen vesznek részt, ez tehát az utolsó pillanat, amikor intézményesen, a magyar oktatási rendszer keretében meg lehet fogni őket az általános műveltség fontosságának tekintetében. Innen viszik (vagy rossz esetben nem viszik) a harmonikus személyiséghez szükséges jegyeket, a világban való eligazodáshoz szükséges folyamatos, élethosszon át tartó tanulás igényét. Így a mi szemléletformáló munkánk talán fontosabb is, mint egy gimnáziumban, ahonnan többszörös a továbbtanulás. (Iskolánk a következő szakmákat nyújtja tanítványainak: autószerelő, asztalos, kárpitos, informatikus, irodai asszisztens, mezőgazdasági gépszerelő, bolti eladó. Az ő számukra különösen fontos, hogy a műveltség fontosságát, mint útravalót magukkal vigyék.) Természetesen a hagyományos humán tantárgyak (irodalom/világirodalom, történelem), a földrajz, biológia, ének-zene területén is bővülne ismeretanyaguk, a "halott" történeti anyagokat az eredeti helyszínek bemutatásával az ottani hagyományok élő továbbvitelével tartalmasabbá, elevenebbé lehet tenni.

 

Kapcsolódási pontok

Iskolánk részt vesz a TÁMOP 3.1.4 programban, melynek alapvető feladata a kompetencia fejlesztése. Ez része volt a görög kurzusnak is, a szemléletmód harmonikusan illeszthető az itthoni gyakorlatba. A matematikai kompetenciák (számokban, mennyiségekben gondolkodás, mérés, mértékegység fogalma, térlátás, problémalátás, a matematikai fogalmak, heurisztikus módszerek stb.) nemcsak a szaktantárgy keretében, de a történetileg felfogott általános műveltség átadásának keretében is fejlesztendők. A görögországi kurzus sem csak egyszerű nyelvismeretet adott, hanem a görög műveltség forrásainak szemléltetésében is sokat nyújtott. Az ó- és újgörög nyelv ismerete, a görög írásbeliség ráébreszti a tanítványokat az idő- és térbeli összefüggésekre, a korszerű, egységes európai szemléletmód fontosságára. Számomra ennek készségként való elsajátítása, az európai kultúra bölcsőjének alaposabb megismerése volt a tanulmányút és kurzus legfontosabb hozadéka. Ottlétem alatt szoros együttműködési lehetőséget kerestem tananyagfejlesztőkkel, s igyekeztem egyfajta rendszeres kapcsolatot kialakítani görög pedagógusokkal.

 

A kurzus

A kurzus célja volt, hogy kiterjessze/kiegészítse a már meglévő görög nyelvtudást, amely az egyik legkevésbé beszélt európai nyelv. Egyben segítséget is adott a kurzus résztvevőinek, hogy az ó-görögtől eljussanak és képesek legyenek a modern görög nyelvet akár önállóan is elsajátítani. Emellett lehetővé váljon számukra, hogy új-görög nyelvet taníthassanak a diákoknak ezzel is segítve a nyelv megőrzését és reklámozva Európa egyik legkisebb számban beszélt nyelvét.

A szeminárium 7 nagy téma köré csoportosult.

  1. Nagy hangsúlyt kapott a görög betűk, betűkombinációk ismerete, a helyes kiejtés, az írott és nyomtatott szöveg olvasása, értelmezése. Kiemelt szerepe volt a dialógusoknak, az írás fejlesztésének, a hallott szöveg visszaadásának, és a személyes tanulásnak. A használt tankönyvek, hang- és video anyagok bőségesek és kiválóan használhatóak bármely korosztály számára.
  2. A múzeumok látogatása, megismerése. Ezzel mindenki átfogóan és részletesen tanulmányozhatta a gazdag görög történelmet.
  3. Az építészet, a festészet, vallás, szigetvilág, numizmatika múzeumainak megtekintése
    Ezek látogatása, feldolgozása lehetett egyénileg vagy csoportosan.
    Athén nevezetes épületei (Parlament, Nemzeti Könyvtár, Egyetem, Görög Tudományos Akadémia, Koncert Hall)
  4. Híres görög termékek (olívaolaj, méz, ouzo, sajtok, joghurt, kávé)
  5. Tradicionális görög konyha
    Az intézet igazgatónőjének, meghívására, meglátogattuk őt otthonában. Nagy meglepetésünkre megvendégelte a csoportot ebéddel, természetesen speciális görög ételeket szolgáltak fel. Közben bővíthettük a szókincsünket is ezekkel kapcsolatosan.
    A kurzus zárásaként egy eredeti görög tavernában vacsoráztunk, ahol szintén a görög konyha ételei és italai közül választhattunk. Megismerhettük a használt gazdag fűszerválasztékot.
  6. Görög tánc és zene. Megtanultuk a tánc alaplépéseit, gyakoroltuk és kaptunk zenei anyagot is az eredeti görög zenéből.
  7. Közlekedés (Athén és az ország közlekedése)

A kapott tananyag nagyon jó és jól használható egyéni tanulásnál is. Számomra sokkal hatékonyabb, mint az általam ismert nyelvkönyvek. Megkaptuk az intézet internetes honlapjának címét is, ahol munkalapokat találhatunk az itthoni munka ellenőrzésére.

A szervezés kiváló volt!!!

 

Kilátások a jövőre

Hazaérkezésem óta folyamatosan kapcsolatban vagyok a szervezőkkel, telefonon és interneten (e-mail) keresztül is. Sikerült olyan kontaktust kialakítani velük, valamint olyan nyelvi szintre eljutnom, hogy várnak a további kurzusokra is.

A továbbképzés közös nyelve a görög nyelv mellett az angol nyelv volt. Sőt megemlíteném, hogy az egyik tanárunk anyanyelve orosz, amelyet szintén sikerült feleleveníteni. A csoport többi tagjával is e-mail kapcsolatban állunk.

Felmerült annak a lehetősége is, hogy a diákok körében csereutaztatást is szorgalmazunk. A NEOHEL szervezésében és irányításával 1, illetve 2 hetes nyári kulturális programra lehet jelentkezni diákoknak, melynek keretében ők is ízelítőt kaphatnak a görög nyelvből és kultúrából. A részletes programot a kurzusszervező rendelkezésemre bocsátotta. Természetesen ennek anyagi feltétele van, melyet a jelentkezőknek kell vállalni. Megfelelő számú jelentkező esetén vállalom a kíséretet.

 

A csodás görög táj képei

Elérhetőségeink:

Vas Megyei SZC Rázsó Imre Technikum
Cím: 9900 Körmend, Rákóczi u. 2.
Tel.: 94/594-077
Fax: 94/594-076
e-mail:
titkarsag@razso.hu


Székhely: 9700 Szombathely, Akacs Mihály utca 8–10.

Képviseli: Rettegi Attila főigazgató

OM azonosító: 203062/007

Program

2021.november 27. szombat
HKSzCsPSzV
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Facebook



Pályázatok